Biblioteka Publiczna i Świetlica Wiejska w Radomicach włączyły się w akcję „Tydzień z Internetem 2017”, która miała miejsce od 27 marca do 2 kwietnia. Z tej okazji przygotowano zajęcia poświęcone bezpieczeństwu w sieci i przeciwdziałaniu cyberprzemocy. Uczestnikami spotkania byli uczniowie V i VI klasy Szkoły Podstawowej w Radomicach. Podczas zajęć omawiano takie tematy jak: prawidłowe poruszanie się na portalach społecznościowych, własność intelektualna czy plagiat. Zagadnienia były poważne, ale sam temat również wymagał dyskusji. Już praktycznie wszyscy młodzi ludzie w Polsce mają dostęp do Internetu. Coraz częściej również przy użyciu urządzeń mobilnych. Niemal wszyscy też korzystają z portali społecznościowych. Nierozważne używanie tych serwisów stwarza szereg zagrożeń. Zamieszczane w sieci prywatne informacje, komentarze, osobiste materiały filmowe, fotografie – wszystko to może zostać wykorzystane przeciwko ich autorom. Obok natychmiastowych skutków nieumyślnych działań w sieci, zwrócić należy też uwagę na skutki odroczone – publikowane materiały lub opinie nawet po latach mogą zaszkodzić młodym ludziom.
W trakcie spotkania uczestnicy poznali zasady prawidłowego i bezpiecznego poruszania się w wirtualnym świecie. Zajęcia edukacyjne poświęcone zostały ochronie prywatności online. Dzięki nim uczniowie dowiedzieli się , co może im zagrażać w efekcie nieprzemyślanych działań online. Jak takich zagrożeń unikać i jak reagować na niebezpieczne sytuacje w sieci. Dowiedzieli się co to znaczy hejt? I kto to jest hejter? Pod hasłem „Po sieci śmigam z głową! Jak to robię?” ukryte zostały najważniejsze zasady bezpieczeństwa, którymi warto kierować się przy używaniu Internetu.
- Zawsze chronię swoją prywatność
- Nie zdradzam, kim jestem
- Uważam na to, w co klikam
- Dbam o mocne hasła
- Szanuję innych
- Mogę liczyć na dorosłych
Temat przewodni tegorocznej akcji to: „Inspiruj się i dziel swoimi pasjami”. Internet, jako nieograniczone źródło informacji jest również miejscem do dzielenia się swoją pasją, poznawania ludzi o podobnych zainteresowaniach, wymiany myśli i zbierania doświadczeń.
Tydzień z Internetem (Get Online Week) to dobroczynna, ogólnoeuropejska kampania, której celem jest zachęcenie jak największej liczby osób do poznania możliwości, jakie daje Internet. Działania polegają na organizowaniu w miejscach oferujących publiczny dostęp do Internetu spotkań prezentujących ciekawe i praktyczne sposoby wykorzystania nowych technologii głównie dla tych, którzy do tej pory z nich nie korzystali. W Polsce kampania koordynowana jest przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i realizowana we współpracy z wieloma partnerami na poziomie krajowym i lokalnym. W dotychczasowych sześciu edycjach kampanii w Polsce uczestniczyło już 1.700 instytucji i ponad 63.000 osób.