Dnia 30 października na terenie Zespołu Szkół w Radomicach oraz Szkoły Podstawowej w Maliszewie przeprowadzone zostały zajęcia w ramach Rodzinnego pleneru ekologicznego – segregujemy na 5-tkę! Przedsięwzięcie zostało dofinansowane przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu w ramach Programu Priorytetowego Program Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej część 2) Fundusz Ekologii.
Celem działania było kształtowanie postaw prośrodowiskowych oraz edukowanie w zakresie minimalizowania wpływu działalności człowieka na środowisko. Chcieliśmy budować świadomość ekologiczną mieszkańców, bardzo istotną z punktu widzenia ochrony środowiska w szczególności poprzez dążenie do budowania ekologicznej świadomości społecznej, w tym przypadku przez niemal powszechne oddziaływanie bezpośrednie, wskazujące na potrzebę ograniczania zapotrzebowania na produkty przemysłowe, których zamienniki można wytworzyć samemu, zwiększające świadomość korzyści wynikających z odnawialnych źródeł energii, przeciwdziałających paleniu odpadami i służące zwiększaniu efektywności selektywnej zbiórki odpadów, celem wyeliminowania w stopniu jak największym emisji szkodliwych substancji do środowiska zagrażających w konsekwencji zdrowiu i życiu ludzi.
Chcieliśmy poprzez dzieci wpływać na świadomość rodziców, ale także bezpośrednio oddziaływać na dorosłych, bo do nich skierowana została część materiałów informacyjnych wytworzonych w ramach programu. Skuteczne dotarcie do dorosłych może się odbyć także za pośrednictwem dzieci i młodzieży, albowiem to właśnie dzieci i młodzież ma realną szansę zmieniać nawyki dorosłych i przynieść do domów wiedzę dotyczącą istotnych zagadnień prośrodowiskowych.
W ramach działania wzmocniliśmy świadomość mieszkańców w kontekście gospodarki odpadami, by zwiększyć efektywność prowadzenia gospodarki odpadami na nieruchomościach, mając na względzie wyzwania związane z tą sferą stojące przed samorządem.
Podczas pleneru daliśmy możliwość dzieciom i młodzieży uczestnictwa w cyklu aktywności logicznych, polegających na rozwiązywaniu zadań o charakterze ekologicznych łamigłówek, zorganizowaliśmy stanowiska segregowania odpadów w postaci mat dydaktycznych z kartami odpadowymi, był również kącik dla najmłodszych dający im możliwości wykonywania kolorowanek i rysowania. Całość uzupełniły maty do rzutków, a także stanowiska eko-warcabów.