Karnkowo, dnia 22.05.2024 r.
Postępowanie zakupowe Nr 1/2024
w sprawie zamówienia na wykonanie prac konserwatorskich i restauratorskich przy zabytkach ruchomych w ramach zadania pn. „Dotacja na wykonanie prac konserwatorskich i restauratorskich przy zabytkach ruchomych własności Parafii pod wezwaniem Św. Jadwigi w Karnkowie”, do którego nie stosuję się ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych a zastosowanie mają przepisu określone w uchwale nr 232/2022 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Programu Odbudowy Zabytków (RM-06111-230-22) oraz Regulaminu Naboru Wniosków o dofinansowanie edycja 2.
1. Nazwa i adres Zamawiającego
Parafia Rzymskokatolicka
pw. Św. Jadwigi w Karnkowie
87-600 Lipno, Karnkowo 3
2. Tryb udzielenia zamówienia
a) Zamawiający realizuje projekt (zwanym dalej „Projektem”), który jest finansowany z dotacji udzielonej przez Gminę Lipno na mocy uchwały nr LI/337/2023 z dnia 19 grudnia 2023 r. Dotacja przeznaczona jest na wykonanie prace konserwatorskich i restauratorskich przy zabytkach ruchomych własności Parafii pod wezwaniem Św. Jadwigi w Karnkowie. Dotacja pochodzi ze środków Rządowego Programu Odbudowy Zabytków w ramach Polskiego Ładu udzielonych Gminie Lipno na podstawie promesy wstępnej nr RPOZ.2022/2802/Polski ŁAD oraz udziału własnego Gminy Lipno.
b) Zamówienie udzielane jest w trybie postępowania zakupowego.
c) Niniejsze zamówienie nie podlega przepisom ustawy Prawo zamówień publicznych.
d) Zamawiający zastrzega sobie prawo unieważnienia postępowania na każdym jego etapie, bez podania przyczyn.
e) Zamawiający zastrzega sobie prawo do wystąpienia z zapytaniem dotyczącym dodatkowych informacji, dokumentów lub wyjaśnień w szczególności w związku z weryfikacją oświadczeń złożonych przez oferentów.
f) W uzasadnionych przypadkach, w każdym czasie, przed upływem składania ofert, Zamawiający może zmodyfikować lub uzupełnić treść zaproszenia do składania ofert.
g) Niniejsze zaproszenie do składania ofert nie zobowiązuje Zamawiającego do zawarcia umowy.
h) Złożenie oferty jest jednoznaczne z zaakceptowaniem bez zastrzeżeń treści niniejszego zapytania ofertowego.
3. Przedmiot zamówienia:
a) Wykonanie prac w ramach Projektu pn. „Dotacja na wykonanie prac konserwatorskich i restauratorskich przy zabytkach ruchomych własności Parafii pod wezwaniem Św. Jadwigi w Karnkowie”.
b) Projekt obejmuje wykonanie prace konserwatorskich i restauratorskich przy następujących zabytkach ruchomych, które wpisane są do rejestru zabytków pod numerem B/116/1-48:
-rzeźbie Chrystusa Ukrzyżowanego (rzeźba zamontowana na ścianie w kruchcie),
-chrzcielnicy (ustawiona w nawie przy wejściu do południowej kaplicy bocznej),
-obrazie „Matka Boska Różańcowa” (nawa, lewy ołtarz boczny),
-obrazie „Św. Walenty” (nawa, lewy ołtarz boczny, na zasuwie),
-ambonie ( przy wejściu do prezbiterium).
4. Zakres prac przy zabytkach ruchomych będących przedmiotem zamówienia:
a) Rzeźba Chrystusa Ukrzyżowanego: dokumentacja wstępna fotograficzna, demontaż, zabezpieczenie do transportu, transport do pracowni konserwatorskiej, zabiegi dezynsekcji i impregnacji drewna, wykonanie odkrywek w warstwach technicznych rzeźby i krzyża, ustalenie budowy technicznej , pobranie próbek do badań konserwatorskich, przedstawienie wyników badań i szczegółowego programu prac konserwatorskich i restauratorskich konserwatorskiej komisji, usunięcie przemalowań z oryginalnej polichromii i złoceń, uzupełnienie ubytków drewna, rekonstrukcja brakujących fragmentów snycerki, uzupełnienie ubytków oryginalnego gruntu, uzupełnienie ubytków polichromii (punktowanie), prace pozłotnicze – uzupełnienie ubytków i rekonstrukcja zgodnie z techniką oryginału z użyciem folii złota, werniksowanie końcowe polichromii, prace konserwatorskie przy krzyżu : usunięcie nawarstwień, wzmocnienie techniczne konstrukcji, impregnacja drewna, uzupełnienie ubytków drewna – kitowanie, prace restauratorskie przy warstwie malarskiej (retusz imitatorski), werniksowanie, montaż rzeźby na ścianie w dotychczasowym miejscu ekspozycji, opracowanie powykonawczej dokumentacji prac konserwatorskich i restauratorskich.
b) Chrzcielnica: dokumentacja wstępna fotograficzna, omiecenie z kurzu, ewentualny demontaż pokrywy , opakowanie, transport do pracowni konserwatorskiej, prace badawcze: wykonanie odkrywek , ustalenie budowy technicznej (ilość warstw wtórnych i oryginalne opracowanie malarsko-pozłotnicze, ocena stanu zachowania drewna i oryginalnej polichromii), pobranie próbek do badań konserwatorskich, ustalenie szczegółowego programu prac konserwatorsko-restauratorskich i przedstawienie wyników badań komisji konserwatorskiej, usunięcie nawarstwień z oryginalnej polichromii i złoceń, zabieg dezynsekcji i impregnacji drewna, usunięcie warstwy zabrudzeń powierzchniowych z oryginalnego opracowania malarsko-pozłotniczego, prace stolarskie przy konstrukcji chrzcielnicy, uzupełnienie ubytków drewna, uzupełnienie ubytków gruntu, uzupełnienie ubytków polichromii (punktowanie i ewentualna rekonstrukcja warstwy malarskiej), uzupełnienie ubytków złoceń lub rekonstrukcja w zależności od stopnia zachowania oryginału - technika zgodna z oryginałem przy użyciu folii złota, scalenie fragmentów zachowanej oryginalnej złotej folii z uzupełnieniami, założenie werniksów końcowych na warstwę malarską, przewiezienie chrzcielnicy do kościoła, opracowanie powykonawczej dokumentacji zrealizowanych prac.
c) Obraz Matka Boska Różańcowa : wstępna dokumentacja fotograficzna obrazu z ramą przed konserwacją, wyjęcie obrazu z ołtarza, oczyszczenie z kurzu, zabezpieczenie do transportu do pracowni konserwatorskiej, dezynsekcja drewna, zabezpieczenie lica obrazu bibułką japońską i próba wyjęcia z ramy (?), oczyszczenie odwrocia obrazu z zabrudzeń i prawdopodobnie z przemalowań?, wykonanie odkrywek w warstwach technicznych malowidła, ustalenie techniki oryginału i zmian w malowidle dokonanych przez Jana Gładysza, pobranie próbek do badań konserwatorskich (stratygrafia, rodzaj drewna), podklejenie odspojeń malowidła od podobrazia, usunięcie retuszy i przemalowań z oryginalnej warstwy malarskiej, impregnacja uszkodzonej przez owady struktury drewna, kitowanie otworów wylotowych po owadach, usunięcie zabrudzenia powierzchniowego z malowidła, uzupełnienie ubytków drewnianego podobrazia, uzupełnienie ubytków zaprawy i głębszych wyłuszczeń warstwy malarskiej, uzupełnienie ubytków malowidła – punktowanie „pionową kreseczką”, werniksowanie końcowe, prace konserwatorskie i restauratorskie przy ramie - usunięcie przemalowań i nieszlachetnej pozłoty, impregnacja drewna, uzupełnienie ubytków drewna, uzupełnienie ubytków zaprawy, prace restauratorskie: punktowanie ubytków warstwy malarskiej (polichromia lub monochromia ?), uzupełnienie ubytków złoceń – złota folia na pulmencie, montaż w ołtarzu i prace końcowe po montażu, opracowanie powykonawczej dokumentacji wykonanych prac konserwatorskich i restauratorskich.
d) Obraz Św. Walenty: wyjęcie obrazu z zasuwy w ołtarzu, wykonanie wstępnych zdjęć malowidła przed konserwacją, omiecenie z kurzu, zabezpieczenie lica obrazu bibułką japońską, ocena stanu technicznego konstrukcji nośnej obrazu (krosna malarskie ?), zdjęcie obrazu z konstrukcji nośnej, nawinięcie na wał i przewiezienie do pracowni konserwatorskiej, oczyszczenie odwrocia malowidła z zabrudzeń powierzchniowych, ocena stanu zachowania oryginalnego płótna i podjęcie decyzji czy konieczny jest zabieg dublowania obrazu, usunięcie zabezpieczenia z bibułki japońskiej, odkrywki w warstwie zabrudzenia powierzchniowego i werniksu ( oraz retuszy?), usunięcie zmienionego optycznie werniksu i retuszy, usunięcie zabrudzenia powierzchniowego z malowidła, uzupełnienie ubytków zaprawy-, wzmocnienie strukturalne podobrazia lub zabieg dublażu na płótno lniane, wykonanie nowych krosien malarskich – drewnianych, naciągnięcie obrazu na nowe krosna, założenie werniksu konserwatorskiego na lico obrazu, uzupełnienie ubytków warstwy malarskiej - retusz, punktowanie imitatorskie z zastosowaniem farb konserwatorskich, werniksowanie końcowe, transport i montaż na zasuwie w ołtarzu, opracowanie powykonawczej dokumentacji zrealizowanych prac konserwatorskich i restauratorskich.
e) Ambona : dokumentacja fotograficzna przed rozpoczęciem prac, ustawienie rusztowania i demontaż części ambony (baldachimu z partią szczytu, zaplecka, balustrady i być może kosza -do decyzji wykonawcy prac), wstępne oczyszczenie z kurzu, opakowanie zdemontowanych części do transportu do pracowni konserwatorskiej, zabieg dezynsekcji drewna, prace badawcze: odkrywki pasowo-krzyżowe, ocena stanu zachowania poszczególnych warstw technicznych , ustalenie zmian dokonanych w przeszłości przy ambonie, przedstawienie komisji konserwatorskiej wyników badań w celu podjęcia decyzji która z warstw chronologicznych zostanie odsłonięta spod nawarstwień oraz szczegółowego programu prac restauratorskich, zabieg usuwania wtórnych powłok malarskich i pozłotniczych z oryginału, impregnacja uszkodzonej struktury drewna przez owady, niezbędne prace stolarskie przy konstrukcji poszczególnych części ambony, uzupełnienie ubytków drewnianego podłoża w architekturze, rzeźbie i aplikacjach snycerskich, rekonstrukcja brakujących fragmentów snycerki, uzupełnienie ubytków gruntu, uzupełnienie ubytków warstwy malarskiej – punktowanie i rekonstrukcja miejsc o znacznym zniszczeniu (technika retuszu oraz rodzaj farb konserwatorskich do ustalenia po wykonanych próbach i akceptacji komisji konserwatorskiej), prace pozłotnicze: uzupełnienie ubytków złotej i srebrnej folii oraz rekonstrukcja opracowania pozłotniczego - prace wykonane zgodnie z techniką oryginału płatki złota lub srebra na pulmentach, folie polerowane i matowane, werniksowanie końcowe warstwy malarskiej w partiach architektury ambony, retusz wewnętrznej strony kosza – bejcowanie, farby temperowe; obraz „Św. Jan Nepomucen”( z zaplecka)- demontaż ramki, wyjęcie obrazu z zaplecka, usunięcie przemalowań z oryginalnej warstwy malarskiej, oczyszczenie odwrocia z zabrudzeń i kleju, konsolidacja warstw technicznych, uzupełnienie ubytków zaprawy, dublaż na nowe podobrazie płócienne?, lub wzmocnienie strukturalne oryginalnego płótna, prace restauratorskie - uzupełnienie ubytków warstwy malarskiej (punktowanie imitatorskie, farby konserwatorskie); pełen zakres prac konserwatorskich i restauratorskich przy rzeźbie anioła z baldachimu: usunięcie nawarstwień, impregnacja drewna, uzupełnienie ubytków drewna, uzupełnienie ubytków zaprawy, punktowanie ubytków polichromii, uzupełnienie złoceń folią złota wg techniki oryginału, werniksowanie końcowe polichromii, zabezpieczenie zdemontowanych elementów ambony i przewiezienie do kościoła, ustawienie rusztowania, montaż, prace końcowe po montażu, dokumentacja powykonawcza konserwatorska prac.
5. Zamawiający posiada zezwolenie na realizację Programu wydane przez Kujawsko-Pomorskiego
Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Delegatura we Włocławku – Decyzja nr ZR/1/2024 z
dnia 29 stycznia 2024 roku.
6. Warunki wykonania prac:
a)Zabytki objęte niniejszym zapytaniem ofertowym można obejrzeć w kościele pw. św. Jadwigi w
Karnkowie po uprzednim telefonicznym uzgodnieniu stosownego terminu i godziny z Proboszczem
Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Jadwigi w Karnkowie - Księdzem mgr Danielem Augustyniakiem tel. 518 014 678
b)Prace będą realizowane w pracowni konserwatorskiej Wykonawcy i in situ w kościele. Po
zdemontowaniu wymienionych w niniejszym zapytaniu zabytków przed transportem do pracowni
konserwatorskiej zostanie spisany protokół pomiędzy Zamawiającym i Wykonawcą o przekazaniu
obiektów do prac konserwatorskich i restauratorskich.
c)W trakcie realizacji prac Wykonawca jest zobowiązany do zwołania komisji konserwatorskich z
z udziałem Zamawiającego, Wykonawcy i przedstawiciela WUOZ Delegatura we Włocławku.
d)Prace muszą być wykonane z użyciem materiałów wysokiej jakości, przeznaczonych do prac
konserwatorskich i restauratorskich przy zabytkach ruchomych polichromowanych i złoconych.
7. Opis warunków udziału w postępowaniu (kryteria dostępu)
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Oferenci, którzy:
a)Znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia
we wskazanym terminie.
b)Wobec Wykonawcy nie jest prowadzone postępowanie likwidacyjne ani nie zgłoszono upadłości.
c) Posiadają dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie konserwacji i restauracji dzieł
sztuki ze specjalizacją malarstwa i rzeźby polichromowanej.
d)Posiadają doświadczenie w zakresie realizacji projektów obejmujących prace konserwatorskie
i restauratorskie przy obrazach na podobraziu płóciennym i podobraziu drewnianym oraz
przy zabytkach ruchomych- drewnianych, polichromowanych i złoconych ( np. rzeźby, ołtarze,
ambony i chrzcielnice. Powyższe kryterium będzie uznane za spełnione jeżeli Oferent wykaże, że w ciągu 2019-2023 lat zrealizował co najmniej cztery projekty konserwatorsko-restauratorskie przy wpisanych do rejestru zabytkach ruchomych takich jak : obrazy na płótnie i na podobraziu drewnianym, drewniane polichromowane i złocone na przykład: ołtarze, ambony, chrzcielnice i rzeźby.
8. Wykaz oświadczeń i dokumentów, jakie mają dostarczyć oferenci w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
a)W zakresie określonym w punkcie 7.a i b – załączy do formularza oferty oświadczenie o
spełnieniu wymienionych warunków (oryginał).
b)W zakresie określonym w punkcie 7.c. – załączy do formularza oferty dyplom ukończenia
studiów magisterskich w zakresie konserwacji i restauracji dzieł sztuki ze specjalizacją
malarstwa i rzeźby polichromowanej (kserokopia potwierdzona za zgodność z oryginałem).
c)W zakresie określonym w punkcie 7.d. – załączy do formularza oferty stosowne dokumenty
potwierdzające realizację należycie wykonanych prac konserwatorskich i restauratorskich przy
wpisanych do rejestru zabytkach ruchomych (odbiór przez stosowne urzędy konserwatorskie
np. w formie protokołów odbioru).
9. Kryterium oceny oferty.
Cena – 100% podana cena stanowi cenę ryczałtową i obejmuje wszystkie koszty niezbędne do
należytego wykonania niniejszego zamówienia.
10. Dane kontaktowe dla oferentów:
Parafia Rzymskokatolicka pw. św. Jadwigi w Karnkowie, 87-600 Lipno, Karnkowo 3.
Ksiądz proboszcz mgr Daniel Augustyniak tel. : 518 014 678
e-mail: kancelaria@parafiakarnkowo.pl
11. Sposób i termin złożenia oferty:
a) Oferty można składać w siedzibie Zamawiającego: Parafia Rzymskokatolicka pw. św. Jadwigi w Karnkowie : 87-600 Lipno, Karnkowo 3 w nieprzekraczalnym terminie do 24.06.2024 roku do godz. 1500 za pośrednictwem poczty, kuriera , lub osobiście.
b) Oferty złożone po wyznaczonym terminie nie będą brały udziału w postępowaniu, zostaną zwrócone bez otwierania.
c) Za termin złożenia oferty przyjmuje się termin dostarczenia oferty do Zamawiającego (nie decyduje data nadania listu poleconego), w tym godzinę dostarczenia.
d) Oferta musi być złożona w formie pisemnej, w zamkniętej kopercie na adres: Parafia Rzymskokatolicka pw. św. Jadwigi w Karnkowie, Karnkowo 3, 87-600 Lipno, z dopiskiem : „Prace konserwatorskie i restauratorskie przy zabytkach ruchomych z kościoła pw. św. Jadwigi w Karnkowie”.
e) Oferta musi zawierać :
- Formularz ofertowy - załącznik nr 1 do pobrania.
- Kosztorys ofertowy na wykonanie prac konserwatorskich i restauratorskich przy zabytkach
ruchomych własności Parafii pod wezwaniem św. Jadwigi w Karnkowie- oryginał.
- Klauzurę informacyjną RODO- do pobrania załącznik nr 2.
- Zaakceptowany i podpisany formularz proponowanej umowy na realizację zamówienia - do
pobrania załącznik nr 3.
- Oświadczenia wymienione w punkcie 7a i b.
- Potwierdzone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów wymienionych w punkcie 7c i d.
f) O wyborze bądź odrzuceniu oferty, oferent zostanie powiadomiony telefonicznie.
12. Termin związania ofertą.
Oferenci pozostają związani ofertą przez okres 60 dni. Bieg terminu rozpoczyna się wraz z upływem terminu składania ofert.
13. Istotne postanowienia umowne.
Strony ustalają, że wynagrodzenie Wykonawcy rozliczane będzie fakturami częściowymi w dwóch transzach, zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym, o którym mowa w § 2 umowy, po zakończeniu i odbiorze części robót na podstawie faktury częściowej i faktury końcowej:
1) faktura częściowa będzie wystawiona do wysokości nie wyższej niż 50% wynagrodzenia brutto określonego w ust. 1 po zakończeniu I etapu prac w ramach realizacji robót, przy czym płatność nastąpi na podstawie 2 faktur,
2) faktura końcowa na pozostałą kwotę wynagrodzenia brutto określonego w ust. 1 po zakończeniu realizacji zamówienia, z zastrzeżeniem, że procentowa wartość faktury końcowej nie może wynosić mniej niż 50% wynagrodzenia brutto określonego w ust. 1.
3) Zestawienia wartości wykonanych robót i rozliczenia ich wartości muszą być zatwierdzone przez Zamawiającego. Zamawiający dokonuje ewentualnych korekt przedłożonych zestawień oraz potwierdza kwoty należne do zapłaty Wykonawcy w ciągu 7 dni roboczych od dnia otrzymania zestawienia.
4) Podstawę wystawienia faktury VAT częściowej za wykonane częściowo roboty stanowić będzie protokół odbioru częściowego podpisany bez zastrzeżeń przez Zamawiającego i Wykonawcę.
5) Podstawą do wystawienia faktury VAT końcowej będzie protokół odbioru końcowego robót podpisany bez zastrzeżeń przez Wykonawcę, inspektora nadzoru i Zamawiającego.