Przejdź do treści

Gmina Lipno

Świętuj z nami 100 - lecie Niepodległosci Flaga Unii Europejskiej
Bibliotekarka podczas zajęć z dziećmi pokazuje książkę

Ile matematyki kryje się w bibliotece? Przedszkolaki odkrywają liczby między regałami

Czy w bibliotece można znaleźć matematykę? Odpowiedź brzmi: tak – i to więcej, niż mogłoby się wydawać! Właśnie taki cel przyświecał zajęciom edukacyjnym dla przedszkolaków, które odbyły się w Bibliotece Publicznej w Trzebiegoszczu. Uczestnikami spotkania były dzieci z Punktu Przedszkolnego przy Szkole Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Trzebiegoszczu. Zajęcia miały na celu pokazanie najmłodszym, że matematyka to nie tylko podręczniki i zeszyty – to także codzienność, która otacza nas z każdej strony, również między półkami z książkami.

Zajęcia rozpoczęły się od krótkiego przywitania oraz pytania, które od razu wzbudziło dziecięcą ciekawość: „Czy wiecie, co wspólnego ma matematyka z biblioteką?” Odpowiedzi były zaskakujące i pełne dziecięcej fantazji, co stało się doskonałym wstępem do dalszych aktywności.

Podczas spotkania dzieci miały okazję zapoznać się z procesem ewidencji książek – uczyły się, jak zapisuje się liczbę egzemplarzy i ceny w systemie bibliotecznym. Wspólnie założyliśmy symboliczną kartę czytelnika, pokazując, że nawet tu kryją się działania matematyczne.

Następnie przedszkolaki wyruszyły na „matematyczne zwiedzanie biblioteki”. Ich zadaniem było odnalezienie przykładów matematyki w otoczeniu: liczyły półki z książkami, porównywały ich wysokość, obserwowały numerację regałów, a także klasyfikowały książki według koloru i rozmiaru. Wspólnie ustaliliśmy, ile godzin dziennie i ile dni w tygodniu otwarta jest biblioteka.

Nie zabrakło zabaw ruchowych i sensorycznych – dzieci szukały konkretnych przedmiotów, np. 5 książek z zieloną okładką, 3 krzeseł, 2 zakładek, a następnie porządkowały je według wybranych cech. Układały książki od najmniejszej do największej i przeliczały strony w wybranych pozycjach. Odnajdywały też bajki, w których pojawiają się cyfry i liczby.

Na zakończenie uczestnicy opowiedzieli, gdzie udało im się „złapać” matematykę. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że matematyka jest wszędzie – nawet tam, gdzie najmniej się jej spodziewamy.

Zajęcia spotkały się z dużym entuzjazmem – dzieci z zaangażowaniem brały udział w proponowanych aktywnościach, wykazując się spostrzegawczością i radością z odkrywania matematycznych aspektów codzienności. Dzięki połączeniu nauki z zabawą przedszkolaki zrozumiały, że matematyka to nie tylko liczby i działania, ale także logika, porządek i umiejętność dostrzegania wzorów wokół nas.

Bibliotekarka podczas zajęć z dziećmi pokazuje książkę Bibliotekarka pokazuje dzieciom książki z zadaniami z dziedziny matematyki Bibliotekarka pokazuje dzieciom książki Bibliotekarka pokazuje dziewczynce książkę z zadaniami z dziedziny matematyki Bibliotekarka wypożycza dzieciom książki Dzieci podczas lekcji bibliotecznej, w tle regały z książkami Dzieci rozwiązują zadania Dzieci siedzą między regałami w bibliotece i słuchają prowadzonych zajęć Dzieci siedzą w kręgu między regałami z książkami i słuchają lekcji bibliotecznej Dziewczynka i chłopiec oglądają książkę Książka z zadaniami matematycznymi Prowadząca pomaga dzieciom rozwiązywać zadania Zajęcia z dziećmi o tym, ile matematyki jest w bibliotece Zdjęcie grupowe uczestników zajęć - ile matematyki jest w bibliotece